Kiitos Kristillisdemokraattien valtuustoryhmälle erinomaisen aloitteen tekemisestä ja virkahenkilöille myötämielisestä vastauksesta.

Jyväskylällä on kunnianhimoinen tavoite nostaa pyöräilyn kulkumuoto-osuus 25 %:iin vuoteen 2025 mennessä. Tällä hetkellä pyöräilyn kulkumuoto-osuus on noin 16 % eli meillä on vielä kirittävää, ja vuosi 2025 tulee vastaan pian.

Kuten valtuustoaloitteen vastauksessa todetaan, bussin keskiosaan saattaa muodostua joskus ruuhkaa esimerkiksi lastenrattaista tai pyörätuoleista. Väestön ikääntyessä matkustajina on myös entistä enemmän ikäihmisiä, jolloin mukana saattaa olla myös rollaattoreita. Bussin keskiosan koon tuleekin todennäköisesti olla tulevaisuudessa suurempi, jotta joukkoliikenne voisi palvella kaikkia väestöryhmiä.

Suurempi keskiosa mahdollistaa myös polkupyörän kuljettamisen sujuvammin niillä vuoroilla, joilla ei ole ruuhkaa. Mikäli bussien keskiosat ruuhkautuvat, voidaan busseihin kiinnittää pyöräteline myös bussin ulkopuolelle, bussin keulaan. Tätä sujuvaa kuljetustapaa käytetään laajasti jo tällä hetkellä esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Toivottavasti seuraavassa kilpailutuksessa huomioidaan pyörän kuljettaminen paremmin. Tarvitsemme niin pieniä kuin suuria toimenpiteitä, jotta pyöräilyn kulkumuoto-osuus nousee yhdessä määriteltyyn tavoitteeseen. Näin saamme mm. vähennettyä moottoriajoneuvoliikenteen ruuhkia, edistettyä terveyttä ja vähennettyä ilmastopäästöjä.

Puheenvuoro kaupunginvaltuuston kokouksessa 13.6.2022