Käsittelemme tänään Liisa Kuparisen ja 30 muun valtuutetun aloitetta Jyväskylän koiraystävällisyyden kehittämisestä 10.6.2019. Muistan olleeni itsekin sitä aikoinaan allekirjoittamassa, vaikka asian jättämisestä käsittelyyn onkin jo melkein kaksi vuotta.

Lukiessani vastausta aloitteeseen ilahduin: olemme saamassa – toivottavasti jo lähitulevaisuudessa – lisää koirapuistoja uusiin kaupunginosiin. Tämän vuosikymmenen KymppiV-viherpalveluohjelmassakin koirat vilahtavat useissa kohdissa. Ehdottamiamme uimapaikkoja mm. vesipelastusvalmennukseen ei kuitenkaan luvata lisää.

Kadunvarsiroskisten lisäämistä odotan myös toiveikkaana. Itsekin olen kulkenut kaupungin katuja etsien lemmikin jätepussille oikeaa paikkaa. Apuun voi tulla Koirankakkaroskis-tarralla varustettu omakotitalon roskapönttö. Näitä vihreitä tarroja saa noutaa ilmaiseksi Palvelupiste Hannikaisesta Rakentajantalolta tai Jyväskylä-infosta Forumista. Koirien jätehuolto ei saa kuitenkaan jäädä yksityishenkilöiden vastuulle, vaan kaupungin on jatkettava roska-astioiden perustamista. Näinä aikoina tiheä roskisverkosto on tärkeä myös kasvomaskien turvallisen hävittämisen vuoksi.

Aloitteen vastauksessa lupaillaan kommunikaatiota koiraharrastajien kanssa. Olisikin hyvä luoda uudenlainen keskusteluyhteys: tästä hyvänä esimerkkinä toimivat eri kaupunginosien suositut ”iltakahvitilaisuudet”.

Puheenvuoro kaupunginvaltuuston kokouksessa 3.5.2021