Hyvät ystävät!
Vappu on minulle ennen muuta kevään juhla. Kevät on aikaa, jolloin valon lisääntyminen, orastava vihreys ja talviuniltaan heräilevät pörriäiset luovat minulle toivoa satoisasta kasvukaudesta.
Minulle kevät on lupaus tulevasta.
Tämä kevät on erityinen. Takana on melkoisen raskas vuosi, mutta viimein alkaa tuntua siltä, että ehkäpä tästäkin selvittiin. Tämä kevät on luonut jälleen toivoa paremmasta.
Kevät on usein myös vaalien aikaa. Niin myös nyt.
Tänä keväänä valmistaudumme uuteen valtuustokauteen kuntavaalien merkeissä.
Vaalit ovat osin kilpailuhenkinen karnevaali, jossa poliittiseen virkaan ehdolla olevat kaupunkilaiset kokoontuvat turuille ja toreille kohtaamaan potentiaalisia äänestäjiä. Vaaleihin kuuluu verbaalinen akrobatia ja hyväntahtoinen sanailu, kun eri puolueiden edustajat ottavat toisistaan mittaa. Vaikka ehdolla olevat kaupunkilaiset ovatkin kaikki samalla asialla, koitetaan haastamalla ja kärjistämällä löytää painotuseroja ihmisten välillä.
Tämän kevään – tai oikeammin kesän – vaaleissa haluan kuitenkin haastaa kaupunkilaisia, ehdolla olevia ja äänestäjiä, löytämään erojen sijaan yhteistä toisella tavoin ajattelevien kanssa. Poliittinen keskusteluilmapiiri on raaistunut ja meihin ihmisiin näyttää pesiytyneen tahallisen väärinymmärryksen syndrooma. Nokittelemme toisiamme turhasta niin politiikassa kuin sen ulkopuolellakin. Samaan aikaan mielenterveysongelmat koskettavat yhä useampaa meistä ja työuupumus iskee yhä useampaan. Väistämättä tulee mieleen, voisiko näiden välillä löytyä syy-seuraussuhdetta?
Kevät on kevätlannoituksen aikaa. Oikeanlaisella lannoituksella autetaan kasveja kukkimaan runsaammin, mikä muuten hyödyttää myös niitä pörriäisiäkin. Pörriäisten kevätpöhinä puolestaan mahdollistaa meille sadon nauttimisen myöhemmin syksyllä. Minä haluan ajatella tämän tulevia vaaleja eräänlaisena politiikan kevään kevätlannoituksena. Vaalityöllä voidaan luoda pohjaa tulevan kauden yhteistyölle poliittisesta taustasta riippumatta. ”Mitä kylvää, sitä saa myös niittää.”
Toivotan omasta ja Jyväskylän Vihreiden puolesta iloista vappua kaikille!
Leena Lyytinen
puheenjohtaja, Jyväskylän Vihreät