Arvoisa vihreä vappuväki,

Tänäkin vuonna vappu on poikkeuksellinen. Vielä ei päästä juhlimaan porukalla, vaan iso osa juhlinnasta tapahtuu etänä ja omassa koronakuplassa. Takana on pitkä ja raskas rupeama. Varsinkin kulunut viikko on ollut eduskunnassa vauhdikas ja täynnä mitä ihmeellisimpiä tilanteita Tämä ei ole varmastikaan jäänyt teiltä huomaamatta.

Vappu tulee tapansa mukaan, juuri oikeaan aikaan. Keväiselle toivon ja ilon pilkahdukselle on aina tilaa. Tarvetta on ehkä jopa pienelle juhlalle. Olemme jaksaneet ja kestäneet yli vuoden jatkunutta koronakriisiä. Olemme selvinneet yhdessä tänne asti – ja nyt onkin aika nostaa sille malja.

Meistä suomalaisista ajatellaan helposti, että emme ole kovin yhteisöllistä ja positiivista kansaa. Olen tästä osin eri mieltä ja korona-aika on osoittanut sen todeksi. Me rakennamme yhteisöllisyyttä ja teemme töitä positiivisten näkymien eteen. Moni meistä on jaksanut pohtia yhteistä hyvää ja on toiminut koronarajoitusten mukaisesti. Se, jos mikä on yhteisöllisyyttä. Yhteisen hyvän eteen toimimisessa piilee ajatus mahdollisuudesta saavuttaa jotain parempaa. – – Mikä sitten on positiivisuutta ellei ajatus paremmasta tulevasta?

Uskon ja toivon vahvasti, että paremmat ajat ovat tulossa. Hallituksen tällä viikolla eduskunnalle tuoma exit-suunnitelma antaa meille tienviittoja tulevaan, vaikka vappua ei vielä päästäkään massoittain yhdessä viettämään. Samaan aikaan tulee kesä ja rokotukset edistyvät. Lähipiiristäni osa on jo saanut rokotteen. Mikään taikasauvan heilautus exit-suunnitelma ei toki ole. Paljon on tehtävää.

Tien ulos koronakriististä on kuljettava kestävästi. Korona on selätetty vasta, kun olemme kuroneet umpeen hyvinvointi- ja oppimisvelan, joita rajoitukset ovat aiheuttaneet.

Samalla, kun yhteiskuntaa avataan, on pidettävä huolta, että ihmiset pääsevät takaisin arkeen kiinni. Erityisen huolissani olen meidän nuorisosta. Lasten ja nuorten on saatava riittävät eväät elämään vaikeasta tilanteesta huolimatta. Rajoituksia puretaankin nyt lapset ja nuoret -ensin periaatteella. Kouluihin päästään toivottavasti kaikilla asteilla viimeistään syksyllä ja kesällä aukeavat harrastukset sekä leirit.

Korkeakouluopiskelijat ovat olleet pitkään etäopetuksessa. Sillä on ollut merkittäviä vaikutuksia opintojen sujuvuuteen ja jaksamiseen. Meidän on pidettävä huolta, että opiskelijoidenkin hyvinvointivelka saadaan kurottua. Muutoin meillä ei ole tulevinakaan vappuina jaksavia ja iloisia opiskelijoita elävöittämässä katukuvaa.

Samalla meidän on kyettävä huomioimaan eri alat yhdenvertaisesti niin, että ihmiset pääsevät taas toimeentuloon kiinni. Jotta esimerkiksi kulttuuri- ja tapahtuma-ala selviää ensi kesästä, sillä pitää olla selkeä näkymä tulevaan.

Arvoisat vihreät vappuystävät,

Haluaisin kiittää teitä siitä, että olette koronasta huolimatta jaksaneet tehdä vihreää työtä uutterasti. Meidän työmme on nyt kultaakin arvokkaampaa, kun pyrimme paikallisesti turvaamaan sekä lasten ja nuorten että muidenkin tulevaisuutta.

Edellisissä kuntavaaleissa vihreistä tuli Jyväskylän suurin valtuustoryhmä ja kaupungistamme on tullut monella tapaa vihreämpi, avoimempi ja kestävämpi. Meillä onkin paljon puolustettavaa tulevissa vaaleissa ennen kaikkea ihmisten ja luonnon hyvinvoinnin näkökulmasta. Olen ilolla seurannut sitä, kuinka saimme Jyväskylässä ehdokaslistan täyteen ensimmäistä kertaa koskaan. Ja ennen kaikkea sitä, kuinka osaavaa ja inspiroivaa porukkaa meillä onkaan mukana toiminnassamme.

Meitä vihreitä tarvitaan.

Me olemme se porukka, joka vaatii kunnianhimoisia toimia, jotta Jyväskylän hiilineutraaliustavoite vuoteen 2030 mennessä todella toteutuu. Me olemme se porukka, joka ymmärtää koulutuksen ja kulttuurin olevan sivistyksemme ydin. Taistelemme koulutuksen riittävistät resursseistä aina varhaiskasvatuksesta toiseen asteeseen sekä kulttuurin kentän toimintaedellytyksistä. Me olemme se porukka, joka haluaa edistää kaupunkilaisten hyvinvointia yhdenvertaisesti, aina riittävistä mielenterveyspalveluista –  lapsiperheiden varhaisen tukeen.

Meitä vihreitä tosiaan tarvitaan!

Ja sen takia meidän onkin tärkeää suunnata katseemme kohti kesän kuntavaaleja! Mutta ennen niitä karkeloita, on aika nauttia tästä hetkestä – nauttia vapusta! Aivan lopuksi tahtoisin nostaa maljan teidän kanssanne. Oikein ihanaa ja iloista vappua teille kaikille!

Bella Forsgrén

kansanedustaja