Nyt esillä oleva valtuustoaloite ”Nopean toiminnan mallista paperittomille turvapaikanhakijoille” puuttuu tärkeään asiaan.

Aloite on hätähuuto kielteisen päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden puolesta, täysin epäinhimillistä turvapaikkapolitiikkaa vastaan. Hätähuuto sen puolesta, että kaikkien silmät avautuisivat näkemään mitä Suomessa ja Jyväskylässä tapahtuu juuri nyt. Aloitteen jättämisen jälkeen tilanne on elänyt ja poliisilla on nyt entistä karummat otteet pakkopalautusten toteuttamisessa. Turvapaikkapäätöksiin liittyviä valitusaikoja on lyhennetty, turvapaikkaperusteita on kiristetty ja päätöksiä tehdään liian usein puutteellisin perustein.

Turvapaikanhakijoista he, ketkä suinkin pystyvät, palaavat kotimaahansa kahden kielteisen turvapaikkapäätöksen jälkeen. Kuitenkin monille palaaminen tarkoittaisi varmaa kuolemaa. Vasta viime viikolla poliisi haki yhden nuoren miehen suoraan jyväskyläläisestä vastaanottokeskuksesta, hänet vangittiin ja pakkopalautettiin Irakiin. Nyt sama nuori piileskelee Bagdadissa ja pelkää henkensä edestä. Hänellä ei ole enää perhettä jäljellä Irakissa, kaikki sukulaiset ovat paenneet maasta. Ja tämä vääryys tapahtui meidän kotikaupungissamme, täällä Jyväskylässä. Entä mikä on täällä puolentoista vuoden ajan asuneen viisilapsisen perheen tuleva kohtalo? Perhettä uhkaa kahden kielteisen turvapaikkapäätöksen myötä pakkopalautus maalitauluksi sodan repimään Irakiin. Nuorin lapsista on syntynyt Suomessa, hän on vasta 1v 4kk ikäinen. Perheen muut lapset ovat käyneet täällä koulua ja oppineet suomen kieltä. Jokainen meistä voi miettiä itsensä ja oman perheensä samanlaiseen tilanteeseen.

Se, mitä me voimme kunnissa tehdä, on vähäistä hallituksen kiristyneen linjan ja poliisien koventuneiden toimintatapojen jälkeen. Kuitenkaan emme voi jäädä hiljaa seuraamaan kuinka ihmisoikeuksia poljetaan omassa maassamme.

Helsingin kaupunginvaltuusto teki inhimillisemmän turvapaikkapolitiikan puolesta kannanoton, jonka allekirjoitti yli kolmeneljäsosaa kaupunginvaltuutetuista. Kulttuuri- ja taidealan toimijat ovat jättäneet sisäministeri Paula Risikolle omat kannanottonsa, joissa on lähes 13 000 allekirjoitusta.

Tänä iltana myös täällä valtuustosalissa kiertää kannanotto inhimillisemmän turvapaikkapolitiikan puolesta, johon toivon mahdollisimman monen kaupunginvaltuutetun laittavan nimensä. Tämäkin kannanotto on vetoomus Suomen hallitukselle ja sisäministeri Paula Risikolle.

Pyydän, älkää kääntäkö katsettanne pois, älkää sulkeko korvianne. Suomessa rikotaan juuri nyt ihmisoikeuksia epäinhimillisellä tavalla. Meidän on toimittava.

Maia Fandi