Laukaan vihreiden kunnanvaltuutettu Elina Sillanpää valittiin Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen yhteisen jätelautakunnan varapuheenjohtajaksi. Sillanpään muut luottamustoimet antavat luontevan pohjan jätelautakunnassa toimimiseen. ”Kunnanhallitus vastaa omistajaohjauksesta. Seudullisissa tehtävissä toimiessa on välttämätöntä olla sinne suora yhteys, jotta kunnan edunvalvonta ei jää vain yhden tai kahden henkilön omien mielipiteiden varaan. Myös teknisen lautakunnan jäsenyys on hyödyksi tulevassa tehtävässä, sillä monet jätteenkäsittelyyn liittyvät asiat on käsitelty aiemmin siellä.” Sillanpää toivoo luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden tekevän tiivistä yhteistyötä uudessa tehtävässä, joka vaatii jokaiselta paljon perehtymistä. Hän toivoo aktiivista yhteydenpitoa myös paikallisten jätealan yrittäjien kanssa.

Jätteiden käsittely ja erityisesti jätteenkuljetus herätti paljon keskustelua kunnanvaltuustossa. ”Meillä on hyvin toimiva ja kohtuuhintainen kiinteistökohtainen kuljetusjärjestelmä sekä kehittyvää yritystoimintaa, joista on pidettävä kiinni. Mustankorkean osakassopimus antaa mahdollisuuden jatkaa toimivia hyviä käytäntöjä, mutta laukaalaisedustajan täytyy tietysti olla tarkkana edunvalvonnassa. Ymmärrän hyvin paikallisten yrittäjien ja kuntalaisten huolen. Meidän oli kuitenkin tehtävä lainmukainen päätös ja siksi nykytila ei voinut valitettavasti jatkua. Eri kunnissa on erilaisia toimintatapoja, ja meidän on kyettävä perustelemaan omien käytäntöjemme tehokkuus ja tarpeellisuus myös muiden osakaskuntien päättäjille ja yritysjohdolle” sanoo Sillanpää.

Sillanpää on tyytyväinen jätealan kehityksen suuntaan. ”Jäteala on kehittynyt huimasti viime vuosina ja Keski-Suomessakin enää murto-osa jätteistä menee loppusijoitukseen. Jätteiden polton lisääminen on tähän tietysti suuri syy, mutta itseäni kiinnostaa erityisesti materiaalikierrätys ja sen ympärille kehittyvä monipuolinen liiketoiminta, jonka paikallisilla innovaatiolla voi olla mahdollisuuksia kehittyä jopa vientituotteiksi.”

Lisätietoja:
Elina Sillanpää